Een schot in de roos

Ik moet dringend de tijd eens nemen om de kledij die ik voor mezelf naaide op de blog te zwieren.
Het probleem hierbij is:
1. ik sta liever achter de camera dan ervoor
en
2. mijn man is geen goede fotograaf

Nu ik mijn nieuwste outfit voor het eerst aanhad, heb ik mijn camera in de oudste zoon zijn handen geduwd en hem een paar foto's laten nemen. (Hij is een veel beter fotograaf dan zijn vader)

Ik kwam volledig uit mijn comfortzone en naaide een opvallende outfit.
Voor de Dolores rok geeft men als stofadvies een niet-rekbare stof. Dit advies heb ik dus volledig naast me laten liggen, aangezien ik koste wat kost deze streepjesstof wou gebruiken. Een middelzware stof met een beetje rek. Om hier toch geen problemen mee te krijgen bij het maken van de knoopsgaten, heb ik het knoopsgatenbelg met vlieseline H250 verstevigd. Voor de tailleband gebruikte ik vlieseline H180.
Het rimpelen van de rok is een hele klus, maar toch is dit een snel-klaar projectje.


Voor het patroon van het shirt liet ik me inspireren door de cover van het boek 'Naaien Scandinavische stijl'. 
Ik nam het patroon van de MILA Mo uit 200 shirts en paste het patroon van de lange mouw (Mo) aan.

Hoe deed ik dit.
- ik plaatse een markeerpunt op 2 cm links en 2 cm rechts van het schouderpunt en een markeerpunt loodrecht onder het schouderp
- van hieruit tekende ik 2 lijnen naar het midden van de onderrand.
- De mouw werd 2 cm langer getekend voor de tunnel.
- Ik maakte 2 stukjes biaislint van 60 cm lang als koord voor in de tunnen.

Als je de mouw nu overneemt op patroonpapier, bestaat de mouw uit 2 delen. Aan de nieuwe scheidingslijn wordt 2 cm naad bijgetekend, de overige randen krijgen 1 cm naad.



Om te voorkomen dat de mouw helemaal open valt, naaide ik deze op 2 plaatsen aan elkaar vast met een siersteek.


En het resultaat mag er zeker zijn. Ik kreeg meteen al heel wat complimentjes over mijn outfit. Ik moet dus meer uit mijn comfortzone komen.


Stoffen en fournituren
gestreepte stof van de rok     //     tencel in roest
garen n°111     //     vlieseline H180 en H250

Patronen
Dolores rok uit La Maison Victor 4/2017
MILA Mo uit 200 shirts

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero