Semper sweater of niet?


Je ziet heel wat creaties met patronen van Sofilantjes voorbij komen op de social media.
Ik ben er geen fan van, van die patronen. Het is mijn stijl niet, denk niet. Het enige patroon dat me een beetje kan bekoren is de semper sweater. Als je de kap niet meerekent dan toch. 

Ik had hier nog een mooie lap sweaterstof in mijn stoffenkast liggen. Een mooie stof die ik een tijdje geleden cadeau kreeg.
In combinatie met een gele sweaterstof zie ik hier wel een 'semper' in. Maar dan in mijn eigen versie. Eentje die volledig past in mijn persoonlijke smaak. Eentje met een deftige kap dus.

Ik ging aan de slag met een basispatroon van een raglan sweater en deed daar een aantal aanpassingen aan.

De aanpassingen

✂ Voorpand
Ik nam 5 cm weg langs de zijnaden. Het voorpand werd ook met 2 cm verlengd.
Rugpand
Ik nam 5 cm weg langs de zijnaden. Het rugpand werd ook met 2 cm verlengd.
✂ Zijstrook
De stroken die ik wegnam aan de zijnaden van voor- en rugpand, legde ik tegen elkaar aan. Zo bekwam ik een nieuw patroondeel: de zijstrook
Zak
Ik tekende een zak van 10 cm breed en 12 cm hoog. 
 Kap
Ik nam de kap over van de Melian.
Hals
De halslijn werd aangepast aan de afmetingen van de kap. 


Dit lijkt misschien heel wat, maar dit aanpassingswerkje nam slecht een half uurtje in beslag.
De stof werd geknipt en het naaien kon beginnen.





Gebruikte stoffen en fournituren

Hands     //     Yellow     //     boordstof - yellow
garen n° 417     //     garen n° 93

Patronen

     Basispatroon Raglan Sweater (nr 33) -- Ottobre design 4/2016 
Mini Melian -- Melian's Kreative Stoffchaos
in maat 140

Reacties

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero