Monstertrucks voor een petit monsterke

Hij vraagt er al lang achter. Een t-shirt met monstertrucks. 
Telkens als hij in de garage langs dit stofje passeert luidt het: 
"Mama, heb je mijn monstertruck t-shirt al gemaakt?"

En dit al van vorige zomer.

Voor de komende zomer is een shirt in dit stofje dus ook hetgene dat bovenaan het to-do lijstje prijkt.



Het werd een gewoon, simpel, basic t-shirt afgewerkt met biesjes aan de mouwen. 
Het patroon haalde ik uit de 1ste Ottobre van dit jaar.



Ik ben nogal een pietje precies wat mijn hals- en mouwboorden betreft.
Deze mogen niet te los of te strak zijn. Maar ze moeten ook de juiste hoogte hebben. Ik krijg de koude rillingen van een halsboord dat te breed of te smal is. 
Ik neem ook nooit de boorden over van een patroon. Ik teken ze altijd zelf.

Hoe ga ik hierbij te werk?

Halsbies
lengte: halsomtrek x 0,75 + 2 cm (naadtoeslag)
hoogte: 3 cm + 2 cm (naadtoeslag)

Voorbeeld: Ik naaide een maatje 116. De halsomtrek van mijn onafgewerkte shirt is 46 cm.
46 x 0,75 = 34,5
Voor de hals teken ik dus een bies van 36,5 cm op 5 cm.

Mouwbies
Kinderen zijn altijd druk in de weer met ditjes en datjes. We willen dus niet dat de mouwtjes te veel gaan spannen.
lengte: omtrek van de mouw x 0,8 + 2 cm (naadtoeslag)
hoogte: 3 cm + 2 cm naadtoeslag

Voorbeeld: De omtrek van de mouw van mijn onafgewerkte shirt is 24 cm.
24 x 0,8 = 19,2
Voor de mouwtjes teken ik dus twee biezen van 21,2 cm op 5 cm.






Gebruikte stoffen en fournituren

garen n° 701     //     garen n°350

Patroon

Simple Basic T-shirt - Ottobre 1/2019
gebruikte maat: 116


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero