Start-to-sew projectje Zakdoekjes

Eerder deze maand vertelde ik al dat januari de maand is waarin ik probeer mijn stoffenkast leeg te krijgen. Een kast die boordevol ligt met lappen stof, maar vooral restjes stof.
Vandaag ga ik aan de slag met 2 lange repen katoen. Een restje van het maken van een tafelloper voor een klant.

Dit is een foto van de loper. Ik vind hem prachtig!

Uit die 2 lange repen stof die ik over heb van bovenstaand project ga ik vandaag zakdoeken naaien.

Een eenvoudig projectje en een ideaal projectje voor een beginnende naaister om het 'recht stikken' onder de knie te krijgen.

De grootte van de zakdoeken kun je zelf kiezen. Om zo weinig mogelijk stof over te hebben, meet ik de breedte van mijn stof. Dit is 31,5 cm.



Patroon:
Teken een vierkant van 31,5 op 31,5 cm.

In elkaar naaien:
* Knip de zakdoeken uit de stof.
* Vouw de zijranden 2 keer 0,5 cm naar de verkeerde kant. Strijk deze plat.

* Vouw de boven- en onderrand 2 keer 0,5 cm naar de verkeerde kant. Strijk deze plat.

* Stik de randen van de stof door op 0,3 cm van de rand.
Neem steeklengte 2,5 of 3 mm.
! Begin niet in een hoek, maar halverwege een zijde. (Als je in de hoek begint, loop je het risico dat je machine de stof inslikt.)
Hecht de steek. Dit doe je door eerst 3 steken vooruit en dan 3 steken achteruit te stikken. En dan begin je met stikken. Dit doe je om te voorkomen dat je stiksel loskomt.
! Als je in een hoek komt, laat dan de naald in de stof zitten en doe de persvoet omhoog. Nu kun je de stof vlot draaien en verder stikken waar je geëindigd bent.

Als je de rand volledig gestikt hebt, ga je de steken weer eerst hechten vooraleer de draadjes door te knippen. Hechten doe je nu door 3 steken achteruit en dan nog eens 3 steken vooruit te stikken. 

* Strijk de zakdoek. En je bent klaar.


Uit mijn 2 repen stof naaide ik 14 zakdoeken.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero