Finally: ne Melian

Het patroon 'Melian' stond – samen met de 'Mister' (beide van Kristina van Melian's Kreative Stoffchaos) – bovenaan mijn verlanglijstje. En dat al voor lange tijd. Afgelopen week heb ik mij de patronen eindelijk eens aangeschaft en ben er maar meteen aan begonnen.

Beide patronen – Melian en Mister – werden uitgeprint. Ik besloot om te beginnen met de Melian. Het zijn de driehoeken die het hem deden. (Aangezien de Mister ook al uitgeprint klaarligt, is de kans groot dat die binnen de kortste keren ook genaaid wordt).

Ik koos voor de optie met zakken en de kraag. Want het is voor de kraag dat ik dit patroon wou hebben. Ik heb hier een hele collectie ottobres liggen, maar in geen enkele staat een kraag als deze. De Semper Sweater heb ik ook even overwogen, maar de kraag viel me daar toch wat tegen. )Ik heb de indruk dat de halsopening daar redelijk ruim is, vandaar dat de Semper Sweater al even snel weer afgeschreven werd.) Telkens weer viel ik terug op de Mister en Melian van Melian´s kreatives Stoffchaos.
En zo ben ik wel. Als er iets in mijn kopje zit, dan krijg je dat daar niet meer uit.

Het patroon is Duits. Gelukkig is de werkbeschrijving rijkelijk voorzien van duidelijke foto’s, want mijn Duits is nu ook niet meer wat het ooit geweest is. Ken je geen woord Duits, dan nog is de werkbeschrijving duidelijk genoeg. Laat je door de taal dus zeker niet afremmen.

Voor de Melian heb je 3 stofjes nodig. Als basis koos ik voor een lichtbruine melange sweaterstof. Deze past perfect bij de Mountain sweater. Ik had nog een restje gele tricot liggen die voor een mooi contrast zorgde.





Deze sweater telde 12 patroondelen. Een klein puzzelwerk op zich. Je kunt je wel voorstellen dat mijn tafel vol lag met verschillende hoopjes, opdat er niets door elkaar zou geraken.
Het naaien op zich ging ook vlot. Hoewel hoeken als deze naaien niet vanzelfsprekend is, heb ik slecht 1 keer een 2-tal cm moeten lostornen. Dus dat ging vlot.
Ook de zakingang is driehoekig. En die zijn het minst geslaagd, vind ik. De drager van de trui zal ik hier nooit over horen klagen, en mij ga je hier ook niet over horen muggenziften.
De kraag werkte ik af met een touw. (Heb je gezien dat ik ook voor een detail gezorgd heb aan de uiteinden van het koord?) Ik koos hier voor de assymetrische variant. Het is eens wat anders. Uit ervaring weet ik dat de stof voldoende dik moet zijn als je met nestelogen wil werken. Daarom plaatste ik aan de binnenkant van de kraag een stukje Vlieseline H640 van 2,5 op 2,5 cm. Op de buitenkant stikte ik een stukje van de lichtbruine sweaterstof. Met deze 3 lagen stof op elkaar, heb ik voldoende dikte zodat de ogen mooi op hun plaats blijven zitten.

Gebruikte stoffen en materialen
:
Lichtbruine melange sweater , Mountains Sweat – De Stoffengalerij
Coupon Geel – De Stoffengalerij
Parkakoord – De Stoffengalerij
Gütterman n°118 – De Stoffengalerij
Ogen – Prymm – Demyttenaere NaaiCentrum Roeselare
Ebook Melian – Melian’s Kreatives Stoffchaos – Alles Feuer Selbermacher

Besluit:
Ik ben doodcontent dat ik eindelijk dat patroon in mijn bezit heb. Er zullen hier zeker nog Melian’s volgen. Qua afwerking ben ik best tevreden. Toch zou ik mezelf slechts een 7 op 10 geven omdat de hoeken niet perfect zijn. (Hoe weer ik dit patroon zal gebruiken, hoe beter die hoeken me zullen lukken). Een strenge score wel, maar ik streef perfectie na, en dit resultaat staat voor mezelf wat te ver van die perfectie af.

Oké, mijn beoordeling ken je al. Ik ben benieuwd wat jij van deze sweater vind. Spam me maar met jullie commentaren.

Reacties

  1. echt een hele leuke! zo'n kraag lijkt me ook zalig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is echt superleuk! Die drie stofjes bij elkaar vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat patroontje heb ik ook al vaker bekeken, 't is idd een heel tof model... maar dat duits houdt me ook wat tegen...

    Heel mooie versie trouwens, vooral de kraag vind ik helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kraag is voor mij het minst geslaagde deel van het patroon. Die V doet het hem dan wel weer. Smaken verschillen ;-)
    Maar het geheel: ik zou u toch meer dan een 7 geven denk ik. De supercombinatie is al zeker 8/10 en een blij kind= instant 10/10 !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero