Let's Sti(c)k Together - mei 2017

Vorige maand lanceerde Marjolein Let's Sti(c)k Together. Een Facebook groepje waarin elke maand genaaid wordt volgens 3 criteria. Vorige maand was ik niet in de mogelijkheid om de deadline te halen, maar voor deze 2de editie lukte het me.

De criteria:
1. Dit is Belgisch
2. Werken met restjes/recyclage
3. A touch of bling

In de lagere school stond eind april de schoolfotograaf op de kalender. Ik moest dus snel aan de slag gaan om mijn jongens van nieuwe kledij (lees T-shirts) te voorzien.

Het T-shirt dat ik in gedachten had past helemaal in de drie vooropgestelde criteria.
Ik koos voor een patroon uit Ottobre. 'Be Cool' uit Ottobre 1/2015. Een patroon dat ik al heel veel gebruikt heb, gewoonweg omdat ik er zo van hou en het ook in een mum van tijd in elkaar zit. De applicatie van de Octopus haalde ik uit Ottobre 1/2017. (Misschien herken je het stofje ook uit deze Ottobre)
De prachtige tricot met octopusprint is van Hilco.



Nu ... Hoe past dit shirt nu in die 3 criteria. Op het eerste zicht niet echt duidelijk, nietwaar?
Wel, dat ga nu efkes uit de doeken doen.

1. Dit is Belgisch.

Het patroon is uit Ottobre en Ottobre is afkomstig van Finland. De stof van het voorpand (tricot met octopussen) is van Hilco en dit is Duits. De grijze stof die voor het achterpand, de mouwen en applicatie diende is van een Nederlandse firma.
Maar ... De stoffen komen uit een op en top Belgische winkel, nl. De Stoffengalerij
+
Het shirt werd door mij in elkaar genaaid en ik ben een rasechte West-Vlaming en dus ook Belg.
1+1=2 ... Dus Belgische winkel en Vlaamse madam = Belgisch

2. Werken met restjes.

Je kunt je wel voorstellen dat ik voor die ogen van die octopus geen nieuw stuk stof van de rol ga knippen. Hiervoor werden restjes gebruikt. Het wit is een restje sweaterstof waar ik ooit een Julia sweater van Compagnie M. voor mezelf uit gemaakt heb. Die Julia sweater heeft tot op heden de blog nog niet gehaald. Ik ga daar eens mijn werk van moeten maken.
Het donkergrijs is een restje van een shirt dat ik eens maakte voor mijn oudste zoon.


3. A Touch of Bling

Oké, glitter en bling bling toestanden ga ik op jongenskleren niet gebruiken. Toch heeft dit shirt een beetje bling. Aan de buitenkant niet zichtbaar. Om het bos door de bomen te zien, strijk ik een maatlabel in flexfolie aan de binnenkant van hun shirts. Deze labels maak ik zelf met mijn Scan'n'Cut. Ik hou nogal van zilver, dus daarom zijn deze labels in zilverkleurige flexfolie gemaakt. Dus ook dit derde criterium kan afgevinkt worden.


Ik hou niet van appliqueren. Dit neemt veel tijd in beslag en is echt preciesiewerk. En toch wil ik dit onder de knie hebben. Gewoonweg omdat er zo'n mooie resultaten bekomen kunnen worden met applicaties. Deze keer heb ik er de tijd voor genomen. 40 minuten van mijn tijd heeft deze octopus in beslag genomen. En ik ben er super tevreden mee. Nog nooit (en je mag zeggen dat dit zo ongeveer de 5de en grootste applicatie is) lukte het me zoooooooo goed. Dus geloof me als ik zeg dat ik echt trots ben met het resultaat. Er zullen zo af en toe nog wel eens applicaties volgen.


En nu het shirt met model.





Patroon:
Be Cool -- Ottobre 1/2015
Stoffen:
Cuttlefishes -- Hilco -- De Stoffengalerij
Grijs ponti roma -- De Stoffengalerij

Benieuwd wat de andere deelnemers met hun criteria deden? Check hun blog!

Reacties

  1. Wat een knappe kerel zeg! En chapeau voor je geduld met het appliceren, ik vrees dat ik daar zelf serieus de mist in zou gaan. GESLAAGDE challenge! jawel!! :) Heel mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het appliqueren ging tamelijk vlot deze keer. En hij is dol op zijn shirt.

      Verwijderen
  2. Hij straalt in zijn shirt! Leuk idee om de maat met flex te bevestigen. Ga ik vanaf nu ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toffe t-shirt!
    Die zou ik hier ook nog wel verkocht krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Cool t-shirt! Dat zou hier ook in de smaak vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben je blog aan het lezen en mijn zoontje van 4 zegt: "mama, ik wil dat ook!"! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hij lijkt er super blij mee.
    leuk gedaan
    www.stokstaartjedoethetzo.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Hij is er inderdaad blij mee. Want telkens ik de was gedaan heb, en het shirt in zijn kast gelegd heb, haalt hij hem er de volgende dag weer uit om te dragen.

      Verwijderen
  7. Echt leuk! Die applicatie maakt het helemaal af

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero