Wat je nu echt moet weten over flexfolie


De oudste bengel des huizes kreeg ook nog eens een nieuw shirt. Tegenwoordig zit hij in een echte dinofase. Dus maakte ik maar eens een stoer dinoshirt voor hem.
Nogmaals hetzelfde basispatroon voor T-shirts werd bovengehaald. (Voor wie langs geen kanten weet over welk patroon ik nu bezig ben: patroon n°11 uit Ottobre 6/2016).
De stof werd een marineblauwe punta di roma met wit streepje. Ik maakte een leuke T-rex print uit flexfolie.


Wist je dat er 2 soorten flexfolie bestaan?
Enerzijds is er de hotpeel en anderzijds de coldpeel.
Het is belangrijk om te weten welke soort je hebt om een goed eindresultaat te bekomen.


Hoe bevestig je flexfolie op je kledingstuk?

  1. Zorg ervoor dat het kledingstuk gewassen en gestreken is.
  2. Leg de flexfolie op het kledingstuk op de plaats waar het moet komen.
  3. Leg er een stukje bakpapier.
  4. Neem een heet strijkijzer. En druk dit op de print. Goed drukken, geen strijkbeweging maken. Doe dit gedurende 15 à 20 seconden.
    Is de print groter dan je strijkijzer? Verplaats dan het strijkijzer en herhaal deze stap.
  5. Heb je hotpeel flexfolie: Verwijder het plastic bovenlaagje van de flexfolie en laat het kledingstuk afkoelen.
    Heb je coldpeel flexfolie: Laat het t-shirt afkoelen en verwijder dan pas het platic bovenlaagje.

In plaats van bakpapier kan je ook met een strijkdoek of zakdoek werken. Ik verkies echter bakpapier omwille van volgende simpele reden. Doordat je het strijkijzer zo lang op dezelfde plaats moet laten staan, krijg je bruine vlekken op de stof, en moet ik voortdurend nieuwe zakdoeken gaan kopen. Vandaar een velletje bakpapier.



Reacties

  1. Inderdaad belangrijk om te weten, die hotpeel en coldpeel. Ik heb een hele tijd geleden al mijn flex bijeen gestopt van verschillende winkels en heb nu geen idee meer welke bij welke categorie hoort. Best vervelend... :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er super uit! Weer inspiratie en een item op mijn to do lijstje :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero