Scrunchie - Tutorial

Wat doen met restjes stof?

Normaal gezien wordt hier ondergoed mee gemaakt, maar ik wilde eens iets anders maken. Snel kwam de idee in mij op om een scrnuchie te maken. Ik vond nergens het patroon dat ik wilde en kreeg ook niet direct geen antwoord in de groep waarin ik het gevraagd had, dus ben ik maar eens gestart met logisch nadenken. Hoe maak je begot ne scrunchie?

Geloof me, op vrijdagavond nog logisch denken is nu ook dat niet.

Eigenlijk is de oplossing heel simpel. Na een tijdje te zitten staren naar de foto van een elastiek op de site van Veritas had ik het door.

Hier volgt de uitleg:

Benodigdheden:
  • Een lapje stof van 35 cm lang en 11 cm breed
  • 15 cm elastiek (0,5 cm breed)
  • Sluitspeld
  • Garen


Werkwijze:
  • Vouw de strook stof in de lengte dubbel met de goede kanten op elkaar.
  •  Sluit de naad, maar laat langs weerskant 4 cm open
  • Keer de stof om naar de goede kant.
  •  Speld de zijnaden op elkaar, met de goede kanten op elkaar. En stik de naad.

  •  Nu zit er nog een tamelijk grote opening in de strook. Om straks het geheel mooi te kunnen afweken, gaan we eerst een deel van de opening sluiten met kleine handsteekjes. Tot we nog een opening van 1,5 à 2 cm over hebben.



  • Neem de elastiek en stop deze door de opening.

  • Stik de uiteinden van het elastiek op elkaar.
  •  Sluit de rest van de opening met een kleine handsteek. En klaar.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero