Patroon #1 Tibo meets paspelband

Een tijdje geleden blogde ik over mijn eerste handgetekende patroon; Tibo. Door mijn gefoefel is dit blogbericht jammer genoeg verdwenen. En zal ik dus helemaal opnieuw moeten beginnen met de voorstelling van mijn patroon.

Nu is er deze week een nieuw Tiboke vanonder mijn naaimachine gerold. Voor Bengel A deze keer. In dit blogbericht volgen natuurlijk de foto's van mijn laatste creatieve uitspatting (een pronkstok vind ik zelf) terwijl ik nog eens snel uitleg wat een Tibo nu juist is.


Tibo is het patroon van een een jongenshemd met een rugpas en rugplooitjes.
Het werd getekend in de maten 92 tot en met 116.
Er zijn verschillende variaties mogelijk. Zo is er de keuze uit 2 verschillende borstzakjes of een paspelzak. Er kan zowel een winterversie met lange mouwen genaaid worden of een zomerhemdje met korte mouwen. En ten slotte kan er gekozen worden tussen 3 kragen.
En voor de liefhebbers kan er naar hartelust afgewerkt worden met paspelband.

Voor een beginneling op het vlak van patroontekenen ben ik heel tevreden over het resultaat.

Voor Bengel A maakte ik de zomerversie. Ik had nog een leuk dinostofje in de kast liggen. Bengel A had al meteen te kennen gegeven dat ik iets voor hem moest maken met het stofje. En deze week was het dus zo ver. Nog snel een projectje voor ik aan de communie-outfits begin.

In deze versie heb ik - overal waar ik kon - met paspelband gewerkt. Oorspronkelijk met de bedoeling om een tutorial te schrijven over hoe je paspelband innaait. Maar waarom zou ik dat doen, als er al een heel goede tutorial geschreven werd door Mina Dotter.

Ik koos voor een gewoon borstzakje, maar zorgde voor een accent door hier paspelband in te verwerken.
Ook aan de mouwen en de rugpas zorgde ik voor dit accent.



Als kraag gaf ik er de voorkeur aan om een club collar te maken. Een mooi rond kraagje, en ja ... ook hier heb ik paspelband tussen gestikt.


Ik had nog drukknopen liggen die perfect bij het hemdje passen. Voor de verandering (ja, het is de eerste keer dat ik een hemd maak met drukknopen) een keer geen gewone knopen.

Bengel A had zin in een leuke, dino-beestige fotoshoot. Na de fotoshoot wilde hij dit hemdje aanhouden. Maar zoonlief zal toch nog een paar maandjes mogen wachten vooraleer dit hemdje nog eens uit de kast komt. De temperaturen mogen eerst een beetje de lucht inschieten.






Stof: So poppy
Paspelband en drukknopen: Veritas
Label: Action


Bedankt voor het lezen van mijn blog.

Groetjes,
Sabrina

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero