Selfish sewing in december: col met rimpels en knoopjes

Iedereen heeft wel een kledingstuk waar moeilijk afscheid van te nemen is.
Ik ook.
Ik heb al jaren een simpele longsleeve met een col in mijn kast liggen. En ja, de tijd laat zijn sporen na. Er zitten kleine gaatjes in de stof. 
Laatst kocht ik twee stofjes met in mijn achterhoofd de idee om met deze stofjes dit shirt te maken. De eerste stof is gewoon effen tricot in petrol. Exact dezelfde kleur als het oorspronkelijke exemplaar. En dit zal er dan ook precies hetzelfde uitzien als het afgewerkt is.
De tweede stof is er eentje van Froy & Dind. Maar hierover later meer. Laten we het nu maar even over de petrol-kleurige versie hebben.

Wat ik vooral mooi vond aan mijn shirt was de col. Deze was op 2 plaatsen ingerimpel en sluit met 3 knoopjes.



Op onderstaande tekening ziet u hoe het patroon van deze col eruit ziet.
Let erop dat dit halve patroondelen zijn. MV komt tegen de stofvouw te liggen.

Het bovenste patroondeel is van de buitenkraag. Het onderste patroondeel is dat van de binnenkraag. Zoals u kunt zien is de binnenkraag aan de MV-lijn en aan de zijkant 1cm smaller dan de buitencol. Naar het midden toe wordt deze dan nog breder. (2,5 à 3 cm ten opzichte van de binnenkraag).
De blauwe puntjes geven aan waar het elastisch koord en de knoopjes moeten komen.
De roze lijn is deze waar een smal elastiekje (4 mm) op gestikt wordt. De lengte van het elastiekje = de breedte van de binnenkraag. In dit geval was dat 6,5 cm.

Hoe naait u zo'n elastiek nu vast?
Eigenlijk is dit niet zo moeilijk. Leg het elastiek tegen de bovenrand. Stik het vast. Trek nu aan het elastiek tot deze aan de benedenrand komt. Blijf trekken terwijl u stikt.

Na dit elastiek te hebben gestikt en de lusjes voor de knopen hebt vastgestikt aan de buitenkraag, legt u beide kraagdelen met de goede kanten op elkaar. Stik de zijkanten en de bovenrand. Keer naar de goede kant.
Et Voila. Uw col is klaar om aan uw shirt gestikt te worden.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Amerikaanse mouwsplit

Cocoa jurk

Bella dress en Sophie bolero